Wycena Twojego czasu

Na pierwszym webinarze z wyzwaniu Planuj i panuj w biznesie, dostałam pytanie o to, czy do budżetu projektu powinno się dodawać swój własny czas poświęcony na projekt. Pytanie było od osoby, która jest właścicielem biznesu. Odpowiedziałam, że tak. Wycena Twojego czasu to temat tak istotny, że postanowiłam poświęcić mu cały artykuł.

Kilka słów wstępu

Stawka za godzinę Twojej pracy ustalana jest przez Ciebie, właściciela biznesu. Wyceniasz swój czas na podstawie korzyści, jakie z Twojej pracy czerpią Twoi klienci, uwzględniasz swoją wiedzę i doświadczenie.

A jak wyceniasz pracę:

  • wykonywaną po ustalonych przez Ciebie godzinach pracy lub w weekendy (gdybyś pracowała na etacie, to w określonych przez kodeks pracy sytuacjach, należałoby Ci się dodatkowe wynagrodzenie), bo rozwiązujesz nagłe problemy klienta?
  • wykonaną w innym języku, bo takie są potrzeby Twoich klientów?

Wycena Twojego czasu w projekcie

Biznes online ma to do siebie, że Ty – jako właściciel tego biznesu – jesteś ekspertem i tylko Ty możesz dostarczyć treści do wszelakich produktów, jakie pojawią się w Twoim biznesie: kursów online, ebooków, artykułów branżowych itd.

Stajesz tutaj przed dylemantem – na co poświęcić swój czas – na konsultacje z klientami, czy na tworzenie kursu. Oczywiście, jeśli chcesz mieć w swojej ofercie kurs online, to poświęcasz swój czas w ciągu dnia (rezygnując z konsultacji) lub też przeznaczasz na to zajęcie swój czas wolny.

Jedna godzina poświęcona na przygotowanie kursu kosztuje dokładnie tyle samo, co godzina konsultacji (lub więcej, jeśli poświęcasz swój czas wolny). I o ile, treści do kursu musisz stworzyć osobiście, o tyle w przypadku takich zadań jak edycja nagrań video, konfiguracja sklepu czy platformy kursowej to czas przez Ciebie zmarnowany.

Zadanie dla Ciebie: Wypisz wszystkie zadania związane z powstaniem produktu elektronicznego, które nie wymagają Twojej wiedzy eksperckiej i wyceń je wg Twojej stawki za godzinę konsultacji. Następnie sprawdź cenniki firm, które się tego typu zadaniami zajmują. Czy nie wyjdzie taniej delegować te zadania do tych firm?

A jeśli chodzi o projekt, to w jego budżecie powinnaś/powinieneś uwzględnić koszt swoich zadań, który jest iloczynem liczby godzin, jakie zamierzasz poświęcić na ten projekt i Twojej stawki za godzinę konsultacji.

Wycena Twojego czasu w pozostałych zadaniach

Wycena Twoje czasu w projekcie to jedno. Jako właściciel biznesu, swój cenny czas poświęcasz również na inne zadania, takie jak:

  • obsługa klienta,
  • utrzymywanie strony internetowej czy sklepu,
  • prowadzenie księgowości,
  • ustawianie reklam na FB.

Czy zastanowiłeś się kiedykolwiek nad faktem, że za te zadania płacisz dokładnie taką samą stawkę, jak za konsultacje i że zdecydowanie przepłacasz?

Podsumowując…

Bardzo jestem ciekawa, jak wygląda wycena Twojego czasu poświęconego na nowe projekty i na zadania, które nijak się mają do obszaru, w którym jesteś ekspertem. Delegujesz czy wszystkie są na Twojej głowie? Myślę, że cały październik poświęcimy sobie na rozmowy o delegowaniu. A tymczasem w najbliższą środę na spotkaniu na żywo sprawdzimy, czy przepłacamy w naszych biznesach. Dołącz do nas na żywo lub obejrzyj powtórkę!